METODA ANIMACJI SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH NA RZECZ DOBRA WSPÓLNEGO
| 75 • „Największym plusem metody jest konieczność skonkretyzowania przez poszczególnych partnerów: oczekiwań, możliwości oraz określenia korzyści indywidualnych i wspólnoto- wych dla planowych działań. To jednoczy i mobilizuje ludzi do działań, bo widzą konkretny cel i rzeczywiste efekty swoich prac ” (Stanisław Baska, lokalny lider, Zaleszany). Jednym z fundamentówmetody, a jednocześnie jednym z wyznaczników jej skuteczności i uży- teczności z perspektywy mieszkańców, są korzyści społeczne, które przynosi wdrażanie me- tody. Ewaluacja pozwoliła zidentyfikować bezpośrednie korzyści społeczne , które pojawiły się w wyniku realizacji projektów w ramach programu. Mają one charakter indywidualny dla każdej społeczności, ale można pogrupować je w kilkanaście bardziej ogólnych kategorii, które zostały przedstawione w tabeli poniżej. Warto zwrócić uwagę, że część z nich, zgodnie z założeniami metody, łączy bezpośrednie korzyści dla indywidualnych osób z korzyściami dla całej wspólnoty. Tabela 4: rodzaje bezpośrednich korzyści osiągniętych w wyniku realizacji projektów w ra- mach programu „Lokalne Partnerstwa PAFW” KORZYŚCI BEZPOŚREDNIE Wzrost zainteresowania mieszkańców sprawami społeczności lokalnej i ideą dobra wspólnego Wzrost aktywności mieszkańców i ich zaangażowania w działania na rzecz dobra wspólnego Zwiększenie poczucia sprawczości, podmiotowości mieszkańców Budowanie trwałych relacji międzyludzkich opartych na wartościach i zasadach wspólnotowych Budowanie relacji między mieszkańcami i instytucjami, organizacjami, przedsiębiorcami działającymi w społeczności lokalnej Włączenie w działania na rzecz dobra wspólnego samorządów lokalnych, szkół, bibliotek, organizacji pozarządowych, przedsiębiorców, mediów Określanie przez mieszkańców i podmioty lokalne wspólnych celów rozwojowych i organizowanie się wokół nich Zainicjowanie nowych pomysłów, działań służących społeczności lokalnej Poszerzenie infrastruktury lokalnej służącej mieszkańcom Stworzenie nowej lub poszerzenie istniejącej oferty zaspokajania potrzeb mieszkańców Wzrost świadomości, wiedzy i umiejętności mieszkańców, np. w dziedzinie ekologii, zdrowego trybu życia Promowanie społeczności lokalnych oraz ich zasobów, usług, produktów lokalnych Zwiększenie dochodu społeczności lokalnej i jej mieszkańców, np. ze sprzedaży usług i produktów lokalnych Efektywniejsze wykorzystanie lokalnych zasobów i szans rozwojowych (pozyskanie funduszy zewnętrznych) Źródło: opracowanie własne na podstawie Raportu z ewaluacji sposobu wdrażania metody animacji lokalnej na rzecz dobra wspólnego.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=